Keto Diæt Bivirkninger - Fordele og ulemper ved Ketose (LCHF)

Hvad er det for nogle keto diæt bivirkninger du kan opleve på en low carb slankekur. Overblik over fordele og ulemper ved ketose.

Keto diæt bivirkninger. Fordele og ulemper ved ketose når kroppen forbrænder fedt.

Ketose når kroppen forbrænder fedt på en ketogen diæt

De ketogene diæter også bare kendt som "keto" eller en ketogen diæt blev oprindeligt udviklet til, at hjælpe med at håndtere epilepsi. I de seneste mange år har keto livsstilen dog været mere populær og kendt for sin egenskab som et redskab til større vægttab.

En keto kur og LCHF som også er mest kendt som low carb slankekure vender om på balancen mellem kulhydrater og fedtstoffer i dine kostvaner, hvor der traditionelt anbefales at man spiser noget der ligner denne formel i både USA og Europa:

  • Almindelig kostplan i Danmark har ca 55% kulhydrater, 20% proteiner og 25% fedt.
  • På ketogen diæt spiser du ca 5% kulhydrater, 20% protein og 75% fedt.

Hvis du overvejer en ketogen diæt eller livsstil, så er her lidt omkring diæten og hvilke fordele og ulemper du kan opleve når din krop kommer i ketose og du befinder dig i en fedtforbrændende tilstand.

Kroppen vænner sig til ketose og minimale mænger af protein og færre kulhydrater og du kan forbrænde fedt.

Hvad er en ketogen kost og keto kur bivirkninger

Hvad hvis nogen fortalte dig, at du kunne spise ost, bacon, avocado, jordnøddesmør, fløde, fed yoghurt og mørk chokolade og stadig tabe dig? Du ville finde det svært at tro på, ikke?

Men det er faktisk hvad du kan når du følger en kur baseret på keto principperne - men der er selvfølgelig også en hage eller to ved diæten men sådan er det med alle slags kostplaner og sådan vil det altid være.

Som nævnt kræver keto diæten, at du drastisk reducerer dit kulhydratindtag. Det betyder få kulhydrater og ingen raffinerede kulhydrater. Dog er lidt frugt tilladt i din madplan dog med få undtagelser og du må ikke spise ris, kartofler, fuldkorn eller bælgfrugter.

Der er en masse ernæring, fibre, antioxidanter, phytonutrients og mineraler i de stivelsesholdige grøntsager, frugter og korn, som ikke er tilladt. Af denne grund fraråder mange sundhedseksperter keto-diæten på længere sigt.

Dette er også en af grundene til at du bør spise bær og tage vitaminer når du er på kuren foruden at drikke rigeligt med vand og sørge for at du får nok salt, kalcium og elektrolytter.

Keto diætens usædvanligt høje fedt- og animalske proteinindhold er i modstrid med, hvad mange læger og sundhedsorganisationer, som American Heart Association, har anbefalet i årtier, hvilket tilføjer et lag af kontroverser til kosten især hvis du også bruger tid i fitnesscenteret.

Alligevel appellerer de sundhedsmæssige fordele ved keto til mange mennesker, herunder verdensklasseatleter som NBA-stjernen LeBron James og flere verdensberømte langdistance løbere.

Personligt har jeg også selv været på en keto kur i over 20 år men kuren er selvfølgelig ikke for alle men det kan være en super effektiv slankekur i en kortere eller længere periode. Det kan også være et effektivt værktøj til, at forbedre dine kognitive evner på da flere undersøgelser har viser, at keto er godt for hjernen.

Fedt bliver primært brændstof og kroppen producerer ketoner og du opnår optimal ketose på en keto madplan.

Hvordan kan du forbrænde fedt på en ketogen diæt

kort forklaret er en keto madplan en spiseplan, der hovedsageligt består af fedtstoffer og en rimelig mængde protein og meget få kulhydrater.

Når du giver kroppen en overflod af fedt og en ubetydelig mængde kulhydrater, så sker der nogle interessante ting i kroppen.

Optimal Ketose - Hvad er ketose og er der keto bivirkninger

Ved drastisk at reducere mange kulhydrater løber din krop tør for sit foretrukne brændstof af kulhydrater, og i sidste ende også kroppens glykogenlagre. Kroppen begynder herefter, at brænde fedt til energi. Denne metaboliske tilstand kaldes for ketose.

Når din krop er i ketose, omdanner leveren lagrede fedtsyrer til ketoner eller ketonstoffer, som derefter bruges som brændstof af dit hjerte, hjernen og dine muskler i hele kroppen.

For at opnå og vedligeholde optimal ketose skal de fleste mennesker begrænse deres samlede kulhydratindtag til 20-50 gram om dagen og få spise en masse sunde fedtstoffer.

En person, der følger en ketogen kur, har til formål, at forbrænde uønsket fedt ved at skubbe til kroppen så den begynder, at stole på fedt i stedet for kulhydrater som bruges til kroppens energi.

Optimal ketose fremmer vægttab og en lang række andre sundhedsmæssige fordele.

Mens der findes flere versioner af keto kuren, så er en standard ketogen kost den mest populære. Makronæringsstoffernes er typisk omkring 70% fedt, 20% protein og maksimalt 10% kulhydrater.

Opnå ketose ved at spise minimale mængder kulhydrater. Meget fedt giver nedsat appetit og er yderst effektiv.

Er det sikkert for kroppen at opnå Ketose

En ketogen diæt fremkalder en tilstand kaldet ketose. Dette er forskelligt fra ketoacidose, som er en alvorlig tilstand, der kan opstå, når en person ikke er i stand til at håndtere diabetes.

Ketose er en naturlig metabolisk tilstand, der kan have fordele for vægttab. Det kan også have terapeutiske virkninger for mennesker med epilepsi, type 2-diabetes og andre kroniske tilstande.

Ketose er sikkert for de fleste mennesker, især hvis du følger diæten med en læges tilsyn.

Det kan dog have nogle negative effekter at komme i ketose, især i starten. Det er også uklart, hvordan en ketogen diæt kan påvirke kroppen på lang sigt.

Dog er vi en del i Danmark som har været på kuren i over 20 år og diæten bruges stadig til børn med svær epilepsi men det kan godt være en svært at holde keto livsstilen i starten fordi den er så anderledes fra det ens venner og familie gerne vil.

Ligesom alt andet så behøver du ikke vælge keto som en livsstil men du kan bruge den som et redskab til at nå nogle af dine mål hvad enten det er bedre helbred eller hvis du gerne vil tabe dig hurtigt.

Ketose bivirkninger. Fordele og ulemper når du spiser keto.

Ketose bivirkninger - Fordele og ulemper når du spiser keto

Mange kulhydrater er hovedkilden hos de fleste mennesker som brændstof til din krop og hjerne. På en keto kur diæten er kulhydrater dog stærkt begrænset for, at tvinge din krop til at finde brændstof andre steder og komme i ketose.

Det gør den ved at nedbryde fedt til og så begynder kroppen at producere fnoget man kalder for ketoner, som din krop kan bruge til brændstof. I denne tilstand af ketose, er din proteinbalance meget vigtig - for meget protein kan stoppe ketose, men for lidt vil få dig til at miste muskelmasse.

Denne diæt anbefales ikke til dig, hvis du har en sygdom i bugspytkirtlen, leveren, skjoldbruskkirtlen, nyren eller galdeblæren, hvis du tidligere har haft nyresten eller spiseforstyrrelser, eller hvis du har fået fjernet galdeblæren.

Hvis du er stor fan af styrketræning så læs min guide til hvordan du kan opnå store muskler og styrke når du er på keto.

Ellers, hvis du tænker på at keto måske er for dig så læs videre og se hvad nogle af de klassiske ulemper og fordele er.

Store mængder fedt kan give dårlig ånde og mindsket appetit. En fordel er dog at ketose giver stabilt energiniveau.

Tre kendte fordele ved Keto diæt og ketose

  • Mange mennesker taber sig, og nogle undersøgelser viser, at folk føler sig mindre sultne, mens de er i ketose.

  • Nogle undersøgelser tyder på potentielle fordele til, at kontrollere blodsukkeret og forbedre insulinfølsomheden.

  • En ketogen kur fjerner næsten alle forarbejdede fødevarer, hvilket altid er en god ting og kan i nogle tilfælde hjælpe mod forskellige autoimmune sygdomme.

Tre kendte ulemper ved ketose og keto

  • At opgive fuldkorn, bønner, frugt og mange grøntsager kan forårsage næringsmangel og kræver du spiser vitaminer.

  • Almindelige kortsigtede bivirkninger omfatter træthed, hovedpine, hjernetåge og dårlig mave, også kendt som "keto-influenza". Langsigtede sundhedsrisici omfatter nyresten, men andre risici er ukendte, da der ikke findes langtidsstudier.

  • Nogle mennesker har problemer med at holde fast i en sådan restriktiv kur. For andre kan dens fastlagte regler føre til obsessive spisemønstre.

Keto influenza - den hyppigste ulempe( Keto Flu)

I begyndelsen af ketose kan du opleve en række negative symptomer.

Folk kalder disse symptomer for  "low carb influenza" eller "keto influenza", fordi de ligner de klassiske symptomer på influenza. Disse kan omfatte:

  • Hovedpine
  • Træthed
  • Hjerne tåge
  • Øget sult
  • Dårlig søvn
  • Kvalme
  • Nedsat fysisk ydeevne

Disse problemer kan afskrække folk fra at fortsætte med, at følge en ketogen diæt, før de begynder at bemærke fordelene og opnår optimal ketose.

Disse symptomer er dog midlertidige og går væk efter nogle dage.

Tre tips til keto og ketose, hvis du vælger at prøve det

  • Fokuser dine fedtstoffer på umættede, hjertesunde valg, såsom fisk, nødder, frø, olivenolie og avocadoer.

  • Til dine kulhydrater skal du spise et så bredt udvalg af fiberrige grøntsager, som du kan finde, såsom broccoli, grønkål, rucola, rosenkål og peberfrugt.

  • Drik rigeligt med vand og sørg for du får nok salt, potassium, kalcium og elektrolytter uden sukker da det kan hjælpe dig med at undgå keto flu.

Du er også velkommen til, at kontakte mig og stille mig spørgsmål du gerne vil have besvaret inden du starter på keto.

Guide til fordelene og ulemperne ved ketose af Kent Andersen.